Co jest nie tak z jajkami?

Jednym z najczęstszych pytań jakie słyszę jako dietetyk (oczywiście zaraz po „Skąd bierzesz białko?”) jest „Co jest nie tak z jajami?”.

Gdzie tu zacząć? Może od kilku faktów o jajkach. Jajka nie zawierają błonnika i składają się w 70% z tłuszczów, z czego w większość z nich jest nasycona. Są również napakowane cholesterolem – jajko średniej wielkości ma około 213 miligramów cholesterolu. Dla porównania, osoby chore na cukrzycę, choroby układu krążenia lub z wysokim poziomem cholesterolu nie powinny spożywać go więcej niż 200 miligramów cholesterolu dziennie. Poza tym ludzie w ogóle nie muszą go spożywać, ponieważ nasze organizmy są w stanie wyprodukować cholesterol w odpowiedniej ilości.

Po co tyle tłuszczu i cholesterolu w takiej małej paczuszce? Zastanówmy się: jajko zawiera w sobie wszystkie składniki, aby stworzyć nowe życie. Pod skorupką kryją się elementy niezbędne do produkcji piór, oczu, dzioba, mózgu, serca itd. Potrzeba naprawdę sporo materiału, żeby utworzyć tak złożony organizm.

Do tych nadmiernych (jak na potrzeby człowieka) składników jajka, należy dodać czynniki, które wręcz zagrażają życiu człowieka. Skorupki jajek są kruche i porowate, a ponieważ w kurzych fermach panuje tłok, są to warunki idealne dla rozwoju salmonelli – głównej przyczyny zatruć pokarmowych w USA.

To tylko niektóre fakty i liczby. Ale jak to się ma do życia zwyczajnych ludzi? Na szczęście naukowcy przeprowadzili szczegółowe badania, aby odpowiedzieć na to pytanie.

Nowotwory

Według danych z 1992 r. opublikowanych w International Journal of Cancer, analiza zwyczajów żywieniowych osób, które spożywały zaledwie 1.5 jajka na tydzień wykazała, że wśród badanych, ryzyko zachorowania na raka okrężnicy było pięciokrotnie wyższe niż w przypadku osób, które jadły mniej niż 11 jajek rocznie.

World Heath Organization zanalizowała w 2003 dane z 34 krajów i odkryła, że jedzenie jajek wiąże się ze zgonami spowodowanymi nowotworami okrężnicy i odbytu.

W 2011 National Institutes of Health ufundował badania, które wykazały, że spożywanie jajek łączy się też z rozwojem raka prostaty. Konsumując 2.5 jajka tygodniowo mężczyźni zwiększają ryzyko zachorowania na śmiertelną odmianę raka prostaty o 81 procent w porównaniu do spożywających pół jajka na tydzień. Nawet umiarkowane spożycie jaj zwiększa trzykrotnie ryzyko zachorowania na raka pęcherza (zgodnie z publikacją badań z 2005 w International Urology and Nephrology)

Cukrzyca

Tegoroczny przegląd 14 badań w czasopiśmie Atherosclerosis wykazał, że ludzie jedzący jaja, zwiększają szansę zachorowania na cukrzycę o 68%.

W publikacji badań dla Physicians’ Health Study I z 2008 r, w których wzięło udział ponad 21 000 osób, wykryto, że konsumując więcej niż 7 jaj tygodniowo zwiększamy ryzyko śmierci z różnych przyczyn z tym związanych o prawie 25%. Ryzyko śmierci wśród cukrzyków biorących udział w tym badaniu było dwukrotnie wyższe.

Według dwóch badań z 2011 przedstawionych w American Journal of Epidemiology, spożywanie jajek zwiększa również ryzyko cukrzycy ciążowej. W jednym z nich ryzyko wzrastało o 77% , w drugim aż o 165%.

Choroby serca

Badacze wydali w Canadian Journal of Cardiology ostrzeżenie informujące, że zaprzestanie jedzenia jaj po zawale jest „działaniem spóźnionym, ale koniecznym”. We wcześniej wspomnianym przeglądzie 14 badań naukowcy wykazali, że duże spożycie jaj zwiększa ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia o 19% u zdrowych ludzi i o 83% u cukrzyków.

Tegoroczne badania wykazują, że produkty uboczne choliny, która występuje w jajkach w dużych ilościach, zwiększa szansę na zawał, udar i śmierć.

Białka zwierzęce

Nieuchronnie zbliżamy się też do pytania „A białko też jest niezdrowe?”. Tak, nawet ono. Cecha, którą cenią ludzie jedzący białko jaja jest również powodem do obaw – to bardzo skoncentrowane źródło białka zwierzęcego (pamiętacie – to materiał na wszystkie przyszłe części ciała). W „zachodniej” diecie występuje i tak nadmiar białka, więc dodanie tak bogatego jego źródła, może prowadzić do chorób nerek, w tym kamieni nerkowych czy niektórych nowotworów.

Unikając jaj i jedząc więcej dań roślinnych, nie tylko zmniejszasz spożycie cholesterolu, tłuszczy nasyconych czy białka zwierzęcego, ale także dostarczasz organizmowi błonnika, przeciwutleniaczy i fitozwiązków. Jedz mądrze! Pozbądź się z diety jajek i ciesz się zdrowym życiem.

Tekst: Susan Levin, M.S., R.D
Źródło: http://www.forksoverknives.com/whats-wrong-with-eggs/
Tłumaczenie: Wojciech Zduńczyk

Jednym z najczęstszych pytań jakie słyszę jako dietetyk (oczywiście zaraz po „Skąd bierzesz białko?”) jest „Co jest nie tak z jajami?”.

Gdzie tu zacząć? Może od kilku faktów o jajkach. Jajka nie zawierają błonnika i składają się w 70% z tłuszczów, z czego w większość z nich jest nasycona. Są również napakowane cholesterolem – jajko średniej wielkości ma około 213 miligramów cholesterolu. Dla porównania, osoby chore na cukrzycę, choroby układu krążenia lub z wysokim poziomem cholesterolu nie powinny spożywać go więcej niż 200 miligramów cholesterolu dziennie. Poza tym ludzie w ogóle nie muszą go spożywać, ponieważ nasze organizmy są w stanie wyprodukować cholesterol w odpowiedniej ilości.

Po co tyle tłuszczu i cholesterolu w takiej małej paczuszce? Zastanówmy się: jajko zawiera w sobie wszystkie składniki, aby stworzyć nowe życie. Pod skorupką kryją się elementy niezbędne do produkcji piór, oczu, dzioba, mózgu, serca itd. Potrzeba naprawdę sporo materiału, żeby utworzyć tak złożony organizm.

Do tych nadmiernych (jak na potrzeby człowieka) składników jajka, należy dodać czynniki, które wręcz zagrażają życiu człowieka. Skorupki jajek są kruche i porowate, a ponieważ w kurzych fermach panuje tłok, są to warunki idealne dla rozwoju salmonelli – głównej przyczyny zatruć pokarmowych w USA.

To tylko niektóre fakty i liczby. Ale jak to się ma do życia zwyczajnych ludzi? Na szczęście naukowcy przeprowadzili szczegółowe badania, aby odpowiedzieć na to pytanie.

Nowotwory

Według danych z 1992 r. opublikowanych w International Journal of Cancer, analiza zwyczajów żywieniowych osób, które spożywały zaledwie 1.5 jajka na tydzień wykazała, że wśród badanych, ryzyko zachorowania na raka okrężnicy było pięciokrotnie wyższe niż w przypadku osób, które jadły mniej niż 11 jajek rocznie.

World Heath Organization zanalizowała w 2003 dane z 34 krajów i odkryła, że jedzenie jajek wiąże się ze zgonami spowodowanymi nowotworami okrężnicy i odbytu.

W 2011 National Institutes of Health ufundował badania, które wykazały, że spożywanie jajek łączy się też z rozwojem raka prostaty. Konsumując 2.5 jajka tygodniowo mężczyźni zwiększają ryzyko zachorowania na śmiertelną odmianę raka prostaty o 81 procent w porównaniu do spożywających pół jajka na tydzień. Nawet umiarkowane spożycie jaj zwiększa trzykrotnie ryzyko zachorowania na raka pęcherza (zgodnie z publikacją badań z 2005 w International Urology and Nephrology)

Cukrzyca

Tegoroczny przegląd 14 badań w czasopiśmie Atherosclerosis wykazał, że ludzie jedzący jaja, zwiększają szansę zachorowania na cukrzycę o 68%.

W publikacji badań dla Physicians’ Health Study I z 2008 r, w których wzięło udział ponad 21 000 osób, wykryto, że konsumując więcej niż 7 jaj tygodniowo zwiększamy ryzyko śmierci z różnych przyczyn z tym związanych o prawie 25%. Ryzyko śmierci wśród cukrzyków biorących udział w tym badaniu było dwukrotnie wyższe.

Według dwóch badań z 2011 przedstawionych w American Journal of Epidemiology, spożywanie jajek zwiększa również ryzyko cukrzycy ciążowej. W jednym z nich ryzyko wzrastało o 77% , w drugim aż o 165%.

Choroby serca

Badacze wydali w Canadian Journal of Cardiology ostrzeżenie informujące, że zaprzestanie jedzenia jaj po zawale jest „działaniem spóźnionym, ale koniecznym”. We wcześniej wspomnianym przeglądzie 14 badań naukowcy wykazali, że duże spożycie jaj zwiększa ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia o 19% u zdrowych ludzi i o 83% u cukrzyków.

Tegoroczne badania wykazują, że produkty uboczne choliny, która występuje w jajkach w dużych ilościach, zwiększa szansę na zawał, udar i śmierć.

Białka zwierzęce

Nieuchronnie zbliżamy się też do pytania „A białko też jest niezdrowe?”. Tak, nawet ono. Cecha, którą cenią ludzie jedzący białko jaja jest również powodem do obaw – to bardzo skoncentrowane źródło białka zwierzęcego (pamiętacie – to materiał na wszystkie przyszłe części ciała). W „zachodniej” diecie występuje i tak nadmiar białka, więc dodanie tak bogatego jego źródła, może prowadzić do chorób nerek, w tym kamieni nerkowych czy niektórych nowotworów.

Unikając jaj i jedząc więcej dań roślinnych, nie tylko zmniejszasz spożycie cholesterolu, tłuszczy nasyconych czy białka zwierzęcego, ale także dostarczasz organizmowi błonnika, przeciwutleniaczy i fitozwiązków. Jedz mądrze! Pozbądź się z diety jajek i ciesz się zdrowym życiem.

Facebook Comments

Może Ci się również spodoba

Shares