Jak wyostrzyć umysł przez dietę?

shutterstock_164245307

Dzisiaj opublikowaliśmy kolejny nasz raport zdrowotny. Tym razem poświęcony zawartości żelaza w diecie. W najbliższym tygodniu udostępnimy kolejny raport – tym razem poświęcony wpływowi naszej diety na mózg i zdolności poznawcze. Poniżej publikujemy fragmenty artykułu. Zapraszamy do lektury!

Badania holenderskich naukowców sugerują, że kwas foliowy może zwiększyć możliwości mózgu u osób powyżej pięćdziesiątego roku życia. Podczas badań trwających trzy lata, osoby przyjmujące 800 mikrogramów kwasu foliowego dziennie, osiągały znacząco lepsze wyniki w zakresie sprawności umysłowej niż osoby przyjmujące placebo.

Zalecane dzienne spożycie kwasu foliowego dla osoby dorosłej wynosi 400 mikrogramów. W większości przypadków wystarczającą ilość wspomnianej witaminy można zapewnić poprzez stosowanie zróżnicowanej diety. Dobrymi źródłami kwasu foliowego są brokuły, brukselka, groszek, ciecierzyca, ekstrakt drożdżowy o zredukowanej ilości soli oraz brązowy ryż.

U wegetarian obserwuje się zwykle wyższe spożycie kwasu foliowego oraz wyższe jego stężenie we krwi. Jest to spowodowane wyższym spożuciem owoców, płatków zbożowych, roślin strączkowych oraz zielonych warzyw liściastych. Według badania EPIC (The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition), weganie charakteryzują się wyższym spożyciem kwasu foliowego niż osoby jedzące mięso, ryby a także wegetarianie.

(…) Badania dowodzą, że spożywanie dużej ilości warzyw może ograniczyć ryzyko rozwoju demencji. W badaniu opublikowanym przez „Neurology”, analizującym stan zdrowia 3718 mieszkańców Chicago, zauważono, że dieta bogata w warzywa jest związana ze spowolnieniem zmian degeneracyjnych w mózgu i zachowaniem sprawności umysłowej na dłużej.  Naukowcy sugerują, że jest to związane z wysoką zawartością przeciwutelniaczy (takich jak witamina E i C, karotenoidy i flawonoidy) w warzywach oraz niską zawartością tłuszczów nasyconych.

(…) Według naukowców z Aberdeen University osoby, spożywające odpowiednie ilości kwasów omega-3 mogą wykazywać mniejsze ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera w późniejszym okresie. Grupie 120 osób powyżej 64 roku życia wręczono pisemne testy na inteligencję oraz pobrano próbki krwi do analizy. Zauważono wyraźny związek pomiędzy otrzymanymi wynikami a spożyciem kwasów omega-3, ale wyłącznie u osób, nie posiadających genu któremu przypisuje się odpowiedzialność za predyspozycje do wystąpienia choroby Alzheimera. U osób z tym genem, kwasy omega-3 nie wpłynęły na różnice w wynikach testów.

Kwasy omega 3 są rodzajem wielonienasyconych tłuszczów. Dobrym wegetariańskim ich źródłem są świeżo mielone siemię lniane lub olej lniany, a także orzechy włoskie.

(…) Wiele czynników ryzyka dla chorób serca dotyczy również Alzheimera. Według badania z uniwersytetu kalifornijskiego osoby w średnim wieku z wysokim stężeniem cholesterolu są bardziej podatne na rozwój choroby Alzheimera. Spośród grupy 9752 osób (u których cholesterol mierzono po czterdziestym roku ) u 504 doszło do rozwoju choroby. Osoby z wysokim poziomem cholesterolu w średnim wieku narażone były na 50% większe ryzyko rozwoju choroby w późniejszym okresie.

Facebook Comments

Może Ci się również spodoba

Shares