Wszystko o witaminie B12 cz.1

Pod jednym z naszych ostatnich wpisów na profilu FB kampanii Zostań Wege rozgorzała dyskusja na temat witaminy B12. Po raz kolejny pojawiła się sugestia, że witamina ta znajduje się w produktach roślinnych i weganie nie powinni jej w związku z tym suplementować. To duży błąd. Mity krążące na temat B12 są bardzo niebezpieczne dla osób na dietach w 100% roślinnych.

bbbbbb

Argumenty przeciwników suplementacji skupiają się głównie wokół tak zwanych dowodów anegdotycznych („mój kolega od 10 lat jest weganinem, nic nie suplementuje i czuje się dobrze”) oraz teorii spiskowych („to wszystko spisek chciwych farmaceutów”).

Pierwszy argument nie wytrzymuje jakiejkolwiek naukowej weryfikacji bo przypadek jednej, dwóch czy nawet pięciu osób nie stanowi żadnego dowodu. W dodatku nic o tej osobie nie wiemy. To za mało żeby określić skutki, przyczyny, objawy itp.

Drugim argumentem możemy podważyć wszystko, nawet to, że Ziemia jest okrągła (spisek fizyków i NASA). To zamyka opcje dyskusji.

W dzisiejszym wpisie postaramy się rozwiać kilka podstawowych mitów na temat B12. Będzie kontynuowali temat w kolejnych wpisach.

1. Jak to możliwe, że dieta wegańska wymaga suplementacji B12 skoro jest dla nas naturalna? Przecież natura by tego tak nie zaprojektowała.

Natura niczego nie projektuje, a weganizm nie jest dietą naturalną. Nie istnieje w ogóle pojęcie „diety naturalnej”. Ludzie spożywali różne rodzaje pokarmu w zależności od miejsca zamieszkania i dostępności pożywienia. Nawet dieta ludzi pierwotnych, wbrew pozorom nie była optymalna. Była taka na jaką pozwalały warunki środowiskowe.

To co jest optymalne dla naszego organizmu możemy sprawdzić dzisiaj, za pomocą metod naukowych. Definicja czynności „naturalnych” jest bardzo problematyczna.

2. Witamina B12 znajduje się w kiszonej kapuście i ogórkach.

Tylko jeśli kiszona kapusta była ugniatana brudnymi stopami. Wtedy jest szansa, że bakterie, produkujące B12 pojawią się w kapuście i poczekają, aż je zjemy. W przeciwnym wypadku kiszonki mogą zawierać śladowe ilości pseudowitaminy B12, czyli tak zwanych analogów, które zajmują miejsce prawdziwej B12 w organizmie. To może być realny problem przy braku suplementacji na diecie roślinnej.

3. Witaminę B12 produkują bakterie w naszym przewodzie pokarmowym.

To prawda, ale produkują ją w jelicie grubym skąd nie wchłaniamy żadnych składników mineralnych. Ta witamina jest dla nas kompletnie niedostępna! Wchłaniamy jedynie z jelita cienkiego. Dodatkowo witamina B12 jest produkowana przez bakterie na ich własny użytek. I tak by jej dla nas nie starczyło.

Facebook Comments

Może Ci się również spodoba

Shares