Czy owoce tuczą? Nie – sprawdź dlaczego

Na fali popularności diet niskowęglowodanowych coraz więcej osób zaczyna bać się w diecie… owoców. Część specjalistów oskarża je o wzrost otyłości, inni przestrzegają przed ich nadmiernym spożyciem, trzeci straszą jedzeniem owoców po godzinie 16.00. Jak jest naprawdę? Czy faktycznie powinniśmy bać się owoców?

shutterstock_264191096

Pierwszą rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę jest kaloryczność. Wbrew pozorom, owoce są produktem, w większości niskokalorycznym. Przykładowo jabłko to jedyne 50 kalorii. Tyle co 100 g ananasa.

To ile kalorii z owoców możemy zjeść w ciągu dnia zależy od naszego zapotrzebowania kalorycznego, które realizujemy. Jeżeli ktoś potrzebuje w ciągu dnia około 2200 kalorii i przekroczy tą wartość nadmierną ilością owoców – w dłuższej perspektywie, ma szansę dorobić się kilku dodatkowych kilogramów. Ale to samo spotkałoby go w przypadku spożycia zbyt dużej ilości kalorii z ryżu, warzyw czy soczewicy.

Tak naprawdę, badania wskazują, że owoce pomagają ograniczyć liczbę spożywanych kalorii dzięki czemu osoby jedzące więcej owoców szybciej tracą kilogramy.

Co jednak, z cukrem zawartym w owocach? Wyizolowana fruktoza rzeczywiście jest dla nas niebezpieczna. Cukier zawarty w owocach jest jednak opakowany w błonnik, wodę i dodatkowe mikro i makro składniki dzięki czemu nie jest przyswajalny w ten sam sposób co oczyszczona fruktoza.

Dodatkowo nie zawsze warto zawracać sobie głowę tzw. indeksem glikemicznym. Nie bierze on bowiem pod uwagę ilości węglowodanów zawartych w danym produkcie. Arbuz, o wysokim IG, ma bardzo niewielką ilość cukru (w większej ilości składa się z wody) i taka ilość, pomimo relatywnie wysokiego IG, nie jest w stanie nam w jakikolwiek sposób zagrozić.

Nie ma tez uzasadnienia dla ograniczania owoców w porach wieczornych. Nabieramy kilogramów głównie ze względu na spożywanie zbyt dużej ilości kalorii – nie ma to nic wspólnego z porami poszczególnych posiłków.

Owoce na diecie roślinnej to jedna z podstawowych grup pokarmowych i warto po nie sięgać codziennie. Banany, truskawki, jabłka, pomarańcze – to nie tylko świetna i zdrowa przekąska ale też bardzo dobra alternatywa dla oczyszczonego cukru i słodzików – produktów, które w przeciwieństwie do owoców, rzeczywiście są szkodliwe dla naszego zdrowia.

Facebook Comments

Może Ci się również spodoba

Shares