Wegetarianizm – korzyści zdrowotne

Część osób wybiera wegetarianizm ze względów etycznych, inni jednak robią to głównie ze względu na własne zdrowie. Czy istnieją jakiekolwiek naukowe przesłanki na rzecz diety bezmięsnej jeżeli spojrzymy na nią pod kątem dietetycznym?

shutterstock_335919011

Czy może jednak przechodząc na wegetarianizm narażasz się wyłącznie na niedobory, a sama dieta nie niesie ze sobą żadnych korzyści zdrowotnych. Wielokrotnie pisaliśmy na naszym blogu o mitach na temat niedoboru białka i anemii. Radziliśmy jak odpowiednio komponować swoją dietę – tak żeby nie zabrakło nam żadnych składników odżwyczych.

Dzisiaj chcemy wam zaprezentować garść badań, które dowodzą, że wybór diety bezmięsnej jest dobry nie tylko ze względów etycznych czy ekologicznych, ale także zdrowotnych. Rezygnując z mięsa w menu macie szansę na dłuższe i zdrowsze życie niż osoby na diecie tradycyjnej z dużą ilością przetworzonego mięsa. Zgodnie ze stanowiskiem Amerykańskiego Stowarzyszenia Dietetycznego – diety bezmięsne (w tym wegańskie) są odpowiednie na każdym etapie życia.

  • Jedno z największych badań epidemiologicznych w Europie wskazuje, że wegetarianie mają (w stosunku do osób na diecie tradycyjnej) o 32% niższe ryzyko chorób serca. Badanie brało poprawkę również na poziom aktywności fizycznej, ilość spożywanego alkoholu itp.
  • Konsumpcja roślin strączkowych (głównego źródła białka na diecie wegetariańskiej) zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór jelita grubego.
  • Czerwone mięso zostało wielokrotnie powiązane ze zwiększonym ryzykiem zapadnięcia na nowotwory, choroby krążenia oraz cukrzycę. Stąd stanowisko Amerykańskiego Instytutu Badań nad Rakiem, które zaleca rezygnację z czerwonego mięsa w diecie.
  • Wegetarianie są o 18% mniej narażeni na ryzyko nowotworów ogółem.
  • Zwiększona ilość warzyw i owoców w diecie to świetna profilaktyka chorób cywilizacyjnych!
  • Zwiększona ilość warzyw i owoców minimalizuje również ryzyko złamań kości.
  • Spożywanie porcji roślin strączkowych 4 razy w tygodniu zmniejsza ryzyko choroby niedokrwiennej serca o ponad 10%.

Chciałbyś spróbować diety bezmięsnej? Wejdź na Zostań Wege!

Facebook Comments

Może Ci się również spodoba

Shares