Veganuary – styczeń na roślinach

Początek roku to szczególny czas. Mamy duże pokłady motywacji, planujemy ważne zmiany, tworzymy listę zadań oraz mniejszych i większych marzeń, które chcemy spełnić. Z ich realizacją bywa różnie, ale od planów wszystko się zaczyna.

tekst: Karolina Czechowska

Najczęściej obiecujemy sobie, że będziemy się zdrowo odżywiać i uprawiać sport. Do popularnych postanowień noworocznych dołącza Veganuary, czyli Vegan January. Wegański styczeń to wyjątkowa inicjatywa zapoczątkowana w 2014 r. przez brytyjską organizację Veganuary, która zachęca, aby dać szansę diecie roślinnej i proponuje porzucić na 31 dni produkty pochodzenia zwierzęcego. Jak dotąd 250 tys. ludzi ze 193 krajów przystąpiło do programu i rozpoczęło rok na diecie roślinnej. Co roku podwaja się liczba osób dołączających do projektu. Zainteresowanie rośnie, organizacja szacuje, że do końca miesiąca będzie to już 300 tys. osób.
3

W Polsce od 2011 r. działa kampania Fundacji Viva! Zostań Wege na 30 dni. Propagowanie diety roślinnej to jeden z podstawowych celów fundacji. Początkowo program prezentował dania roślinne i wskazówki. Od 2013 r. kampania oferuje tylko 100-proc. roślinne potrawy.
Zachęcamy, aby spróbować diety roślinnej przez 30 dni. Zapisując się do programu, otrzymujemy dostęp do roślinnych przepisów, praktycznych porad i inspiracji. Codziennie na mail lub w aplikacji pojawi się gotowy, zbilansowany jadłospis. Z takim wyposażeniem w informacje żywieniowe i przepisy zdecydowanie łatwiej jest podjąć wegewyzwanie.
Z początkiem roku wystartowała w Łodzi kampania promocyjna Zostań Wege na 30 dni. Dzięki Viva Akcja dla zwierząt Łódź! na przystankach pojawiły się citylighty zachęcające do spróbowania diety roślinnej, a w kinie Helios przed pokazami filmowymi emitowany jest spot reklamowy. Do przystąpienia do programu oczywiście zachęcamy wszystkich! Łącznie zrobiło to już 130 tys. osób, a 75% z nich po miesiącu deklarowało, że zostają wege. Chętnych do wypróbowania roślinnych przepisów i nowych smaków nadal przybywa, a warto dać szansę diecie roślinnej z wielu powodów:

  • dla zdrowia – w nowej piramidzie żywieniowej podstawę zbilansowanego sposobu odżywiania stanowią produkty pochodzenia roślinnego, a spożycie mięsa powinno być ograniczone do maksymalnie 0,5 kg tygodniowo. WHO uznała przetworzone produkty mięsne za czynniki rakotwórcze i ostrzega przed ich spożywaniem. Ponadto powszechnie wiadomo, że nadmierne spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego może prowadzić do chorób układu krwionośnego czy nadwagi, nie wspominając o uodpornieniu na antybiotyki i hormony, które zawiera mięso z hodowli przemysłowej. Więcej roślin na naszych talerzach to więcej zdrowia. Osoby, które porzuciły mięso i nabiał potwierdzają, że mają więcej energii, pozbyły się problemów trawiennych i czują się lepiej,
  • dla planety – hodowla przemysłowa zwierząt pochłania ogromne zasoby wody i zboża. Według WHO 90% upraw roślinnych wykorzystywanych jest na produkowanie paszy dla zwierząt I wycinane są w tym celu lasy deszczowe. Niedługo zabraknie miejsca na naszej planecie. Ponadto masowy chów zwierząt na mięso zanieczyszcza wody i emituje ogromne ilości dwutlenku węgla, większe niż transport. Ograniczenie spożycie mięsa to realny wpływ na ochronę Ziemi. W innym przypadku grozi nam niedobór wody pitnej oraz konsekwencje globalnego ocieplenia na skutek emisji CO2 do środowiska,
  • dla zwierząt – co roku hoduje i zabija się na mięso 50 mld zwierząt, nie wliczając do tych statystyk ryb. 50 miliardów żywych istot, które czują strach i ból. Warunki hodowlane i sposób zabijania nie są „humanitarne”, jak próbuje nam to wmówić przemysł mięsny i mleczarski. Zwierzęta cierpią, aby kiedyś wylądować na półce w sklepie, a potem talerzu.

2

Zmiany w sposobie odżywiania i wyrobienie nowych nawyków żywieniowych wymagają czasu oraz chęci do działania. Wystarczy zrobić jeden krok w kierunku diety roślinnej, aby zadbać o zdrowie, planetę i nie przyczyniać się do cierpienia zwierząt. Podejmij wyzwanie i zostań wege na 30 dni. Jeśli takie postanowienie Cię przerasta, spróbuj ograniczyć spożycie mięsa. Może na początek dwa obiady roślinne w tygodniu, a co jakiś czas na śniadanie zamiast kanapki z wędliną tosty z pastą warzywna lub owsianka? Jest mnóstwo prostych, niedrogich przepisów na wyśmienite i smaczne dania. Lasagne z soczewicą, makaron po włosku z warzywami, kotlety roślinne, dania na bazie ryżu, kasz, strączków, przekąski i słodkości… Wybór jest naprawdę duży! Szukajcie nowych przepisów, inspirujcie, dajcie szansę diecie roślinnej!

Facebook Comments

Może Ci się również spodoba

Shares