10 powodów, dla których warto przejść na weganizm

Wielu osobom dieta oparta na roślinach wydaje się niezdrowa, nudna, droga i trudna. To tylko mity, które w łatwy sposób można obalić. Aby się przekonać, trzeba po prostu spróbować. Poniżej prezentujemy 10 najważniejszych powodów, dla których warto zostać weganinem lub weganką.

1. Nie przyczyniasz się do cierpienia zwierząt
Co roku hoduje się i zabija na mięso 50 mld zwierząt. Należy do tego jeszcze dodać rybołówstwo, czyli 1-3 bln ryb. To ogromna skala. Chyba mało już kto wierzy w bajki sprzedawane przez przemysł mięsny i mleczarski, w których krowy pasą się z cielakami na łące, świnki są szczęśliwe, a kury swobodnie biegają. Taki obraz ma nam ułatwić decyzje o zakupie mięsa i nabiału, których „produkcja” w rzeczywistości wiąże się z okrutnym wykorzystywaniem zwierząt. Nie musimy przyczyniać się do tego okrucieństwa.
2. Dbasz o planetę
Masowa hodowla zwierząt i niezrównoważone rybołówstwo mają ogromne konsekwencje dla planety. Zatruwamy Ziemię, niszczymy ją, a najprostszy krok, jaki możemy podjąć, aby pomóc planecie, to przejście na weganizm. Aby wykarmić 50 mld hodowanych zwierząt, trzeba wyprodukować dla nich paszę, co wiąże się z wycinką lasów pod uprawy na wielką skalę. Należy również wspomnieć, że gdybyśmy te rośliny przeznaczyli dla ludzi, to możliwe byłoby rozwiązanie problemu głodu na świecie. Przemysłowa hodowla zwierząt powoduje ogromną (większą niż transport) emisję dwutlenku węgla do atmosfery, a odchody z ferm zanieczyszczają grunty i wody. Nadmierne rybołówstwo prowadzi do wymierania ryb i powstawania martwych stref w morzach i oceanach. Gdyby ludzie na całym świecie odżywiali się tak jak mieszkańcy krajów rozwiniętych, to do życia potrzebowalibyśmy aż 2,5 planety.
3. Dla zdrowia
Zbilansowana dieta roślinna jest zdrowa dla wszystkich Rozsądna dieta roślinna zapewnia odpowiednią ilość białka i wszystkie niezbędne człowiekowi aminokwasy, jest bogata w witaminy i mikroelementy. W nowej piramidzie żywieniowej podstawę zbilansowanego sposobu odżywiania stanowią produkty pochodzenia roślinnego, a spożycie mięsa powinno być ograniczone do maksymalnie 0,5 kg tygodniowo. Jest wiele potwierdzonych informacji na temat negatywnego wpływu spożywania produktów odzwierzęcych na zdrowie. Wybierając weganizm, zmniejszamy o połowę ryzyko zachorowania na raka jelita grubego oraz chronimy się przed chorobami układu krwionośnego. Negatywny wpływ na zdrowie nie dotyczy tylko mięsa, ale także nabiału. Zawarta w mleku krowim kazeina powoduje rozwój komórek rakowych, a w litrze mleka może znajdować się aż 400 milionów ciałek ropnych, oraz wiele hormonów, gdyż mleko pochodzi od krów ciężarnych i takich, które niedawno urodziły.
4. Poznasz nowe smaki
Dieta wegańska to ogromny wybór smaków i różnorodność kolorów. Wybierając dietę roślinną, mamy spory wachlarz produktów, z których możemy korzystać, a producenci żywności w szybkim tempie wprowadzają nowy asortyment dla wegan. Na bazie ryżu, kasz, makaronów, warzyw, owoców, orzechów i pestek możemy wyczarować świetne dania. Mamy duży wybór napojów roślinnych od sojowego przez migdałowy, owsiany czy kokosowy. Powstało wiele zamienników mięsa takich jak seitan czy jackfuit, dzięki którym nie musimy wykluczać z naszego menu burgerów. Poza tym nawet tradycyjne dania można łatwo zmodyfikować i przygotować w wersji roślinnej. Poszukaj nowych przepisów, inspiruj się i gotuj, a zobaczysz, że dania wegańskie mogą być pyszne, zdrowe i kolorowe.shutterstock_641257942
5. Łatwość przygotowania
Kolejnym mitem na temat diety wegańskiej jest trudność w jej utrzymaniu. Wbrew pozorom dieta roślinna może być łatwiejsza w stosowaniu od tradycyjnej! Niezbędne informacje na ten temat, a także zbilansowany jadłospis na 30 dni znajdziesz w aplikacji Zostań Wege na 30 dni lub na stronie.
6. Dla urody
Wprowadzając dietę roślinną, często przywiązujemy dużo większą uwagę do tego, co jemy, niż kiedy jedliśmy mięso i nabiał. Planujemy nasze posiłki, wprowadzamy więcej warzyw i owoców, a co za tym idzie, także więcej witamin i mikroelementów, które mają dobry wpływ na nasze cerę i włosy. Dbając o to, co znajduje się na naszych talerzach, dbamy o siebie i nasze ciało.
7. Nadal możemy jeść fast food i słodycze
Dieta roślinna to nie tylko zdrowe sałatki, odżywcze smoothies i orzechy. Oczywiście ze względu na nasze zdrowie zaleca się unikanie wysoko przetworzonej żywności, ale przechodząc na weganizm nie musimy dożywotnio rezygnować z fast foodu czy słodyczy. Możemy skusić się na frytki czy burgera. W ofercie knajp znajdziemy wegańskie tortille, zapiekanki i hot dogi. Nie musimy żegnać się ze słodyczami, łatwo dostępne i równie smaczne są wegańskie ciastka, czekolady, lody, żelki i wiele innych produktów, które zaspokoją zachcianki wegańskiego łasucha.
8. Dla portfela
Dieta roślinna nie musi być droga, wręcz przeciwnie, warzywa, kasze i makarony to w porównaniu z mięsem tańsze produkty. W trudniejszych czasach nasze babcie i dziadkowie jedli mięso sporadycznie, a na co dzień przygotowywali niskobudżetowe posiłki bazujące na warzywach i mące. Na pewno znajdziemy produkty i przepisy mieszczące się w ramach naszego budżetu finansowego.
9. Odkryjesz nowy empatyczny dla zwierząt styl życia
Poznając prawdę na temat hodowli przemysłowej i związanego z nią cierpienia, otwieramy nasze serca i często chcemy bardziej zaangażować się w poprawę bytu zwierząt. Ich cierpienie to nie tylko produkcja mięsa, jajek czy mleka. Człowiek niepotrzebnie wykorzystuje zwierzęta na różne sposoby jak np. dla rozrywki w cyrkach czy dla okrutnego luksusu, jakim są futra. Część osób chce aktywnie działać na rzecz zwierząt i dołącza do organizacji, gdzie razem z innymi mogą walczyć o poprawę losu zwierząt.
10. Dla lepszego samopoczucia
Przechodząc na weganizm, możemy poczuć się jak prawdziwi obrońcy zwierząt. Przez rok na diecie roślinnej ocalimy ponad 100 żywych, czujących istot, które nie trafią do sklepu, a potem na talerz. Wielu wegan (w tym nie tylko ci z krótkim stażem) jest naprawdę dumnych z dołączenia do #veganheroes.

shutterstock_153202004

Wprowadzenie ważnych zmian w naszym życiu wymaga odwagi i motywacji, ale po spróbowaniu często okazuje się, że jest to łatwiejsze, niż nam się wydawało. Jeśli jest ci ciężko zrezygnować od razu w 100% z produktów pochodzenia zwierzęcego, to spróbuj wprowadzać stopniowe zmiany. Na początek w tygodniowym jadłospisie zaplanuj kilka dań roślinnych. Kupując na mieście burgera, przetestuj fast food w wersji wege, a mleko krowie spróbuj zastąpić owsianym. Obserwuj wegańskie blogi kulinarne, zapisz się na Facebooku do grup, w których ludzie wymieniają się informacjami i przepisami. Odkryjesz nowy, lepszy dla siebie, środowiska i zwierząt sposób odżywiania. Zanim ocenisz, odważ się spróbować!

Tekst: Karolina Czechowska

Facebook Comments

Może Ci się również spodoba

Shares